יום שלישי, 2 בספטמבר 2014

רבי נחמן פאזין אב"ד זלאטיפאלי - ולאחריו בעיר סט. פאול, מינעסאוטה



רבי נחמן פאזין נולד בשנת תרמ"ה-ו לאביו רבי זלמן יהודה (לייב) פאזין מבאלטא ולאמו מרת שפריניא בת ר' דוב - כשהגיע לפרקו נשא את מרת  רחל בתו של הגאון רבי מרדכי גאלדבערג אב"ד זלאטיפאלי.

חותנו רבי מרדכי (מאטל) גאלדבערג היה בנם של ר' ישראל גאלדבערג ואשתו בת רבי משה זאב (זונק) וואלף היילפרין אב"ד זלאטיפאלי, תלמידו של הרה"ק בעל הקדושת לוי מבארדיטשוב ובעמח"ס שו"ת זכרון משה, בפטירת רמ"ז היילפרין קיבלו עליהם העיר זלאטיפאלי כאב"ד את בנו רבי חיים היילפרין, ואחרי פטירתו בשנת תרמ"ז נתקבל חתנו רבי משה שפירא זצ"ל נכד הרה"ק רבי פנחס מקאריץ זצוק"ל.
בשנת תרע"ו נפטר רבי משה שפירא אב"ד זלאטיפאלי, ואז עלה רבי מרדכי גאלדבערג לעלות על כס זקנו אבי אמו כאב"ד זלאטיפאלי לאחר ששרת במשרת הרבנות בעיר הסמוכה לה נאווא-מיראהאד.

בלילה אור ליום ה' - ד' אדר ב' שנת תרע"ג נפטר הגאון רבי מרדכי גאלדבערג והעיר זלאטיפאלי אבדה את רבם האהוב ששימש ברבנות יותר מחמשים שנה, ויעשו לו אבל כבד ביום שלאחריו בבית מדרשו, והספידוהו שם מרורים ויבכו עליו כל העיר, כאשר אנו רואים מהמודעה על פטירתו בעיתון "המגיד":




ב' חדשים לאחר פטירתו של רבי מאטל גאלדבערג קיבלו עליהם העיר זלאטיפאלי את חתנו רבי נחמן פאזין להיות עליהם לרב ולהורות להם את המעשה אשת יעשון, בעיתון הנ"ל דיווח על ההתמנות וניתוסף שההתמנות היתה "על פי רצון חשובי העיר ובראשם האדמו"ר רבי דוד טווערסקי שליט"א " (הוא האדמו"ר רבי דוד מזלאטיפאלי זצ"ל  בנו של הרה"ק רבי יוחנן מראחמיסטריווקא זצוק"ל וחתן הרה"ק בעל בית אהרן מקארלין זצוק"ל - נפטר י"א טבת תרע"ה)


כנראה עקבות הפרעות והפוגרמים ששררו אז באוקריינא, עקר רבי נחמן את רגליו מארץ הדמים ובשנת תרפ"ג היגר לארצות הברית והתיישב בעיר סט. פאול אשר במינעסאוטע, בה היה גר אביו ר' זלמן לייב מכבר  ביחד עם בן נוסף של ר' שלמה זלמן, בערל (ברנארד) פאזין ובת מרת קאנארסקי (כן נמצא מרשימות הצנזוס בסט פאול שנת תר"ץ).
בסט. פאול שימש רבי נחמן כשו"ב ומלמד תשב"ר, ולדאבון לב משפחתו נפטר בגיל צעיר יחסית ביום עש"ק ג' אב שנת תרצ"ב השיב את נשמתו ליוצרו, בחיי אביו (שם אביו עדיין נזכר בחיים כשמונה שנה אח"כ במפקד העיר סט. פאול בשנת ת"ש בגיל 78 היינו שנולד בשנת תרכ"ב).
לרבי נחמן ואשתו הרבנית רחל פאזין נולדו לכה"פ שני ילדים, שניהם נזכרים במפקד הצנזוס של שנת תר"ץ כגרים עם אבותם, הילדה מרים (מעריאן) בת 17 והבן מרדכי (מאקס) בן 12.


תמונת הפספורט של רבי נחמן פאזין עם רעייתו מרת רחל בת רבי מרדכי גאלדבערג אב"ד זלאטיפאלי עם בתם מרים ובנם מרדכי (לימים דר. מאקס פאזין) - התמונה הוא סביבות שנת תרפ"ג בעת הגירתם לארה"ב

הבן מרדכי מאטל שנקרא ע"ש זקנו אבי אמו, נולד כאמור בשנת תרע"ח ובגיל 5 היגר ביחד עם אביו לארה"ב, בשנת תרצ"ב בעת פטירת אביו היה רק בחור צעיר בן י"ד שנה, השתלם במדעים ב'יוניווערסיטי אוו מינעסאוטה" בה קיבל את התואר דאקטאר לרפואה ונשא את האשה מרת מילדרט מאנהייט (פרטים אין עליה עדיין במאגר המורשת) אבל כנראה הזיווג לא עלתה יפה ונתגרשו.
בנתיים עבר דר. מאקס פאזין לניו זשערסי ונתקבל לאחד מראשי בית החולים בעיר איסט אראנזש ובשנת תשכ"ו נשא בשנית עם מרת פריידא בתו של הרב ר'  שמואל יעקב מאוושאוויץ זצ"ל.

תשוח"ח להרב ר' נחוניא ג. מחברי המורשת על הפרטים הבסיסיים ולשאר חברי המורשת על שאר פרטי הדברים - מינן ומינכון תסתיים שמעתתא

נ.ב. ככל הנראה מנוחתו כבוד של רבי נחמן פאזין אמור להיות במינעסאוטא אבל עדיין לא איתרה, מזמינים אם יש לאחד פרטים נוספים על המשפחה להגיב על הבלוג או לשלוח דוא"ל  moreshesamerica@gmail.com

-

עדכון מיום ה' פר' תבא תשע"ד:

מצבת רבי נחמן איתרה ונתקבלה אצל המורשת בהשתדלות הרב נחוניא ג. כאשר עיניכם רואים בהתחלת הרשימה
הכתובת של בית החיים
Westside Cemetery1232 Barclay St, St Paul, MN 55106
Row 4, Lot 5, Old Section “A”  of the West Side Cemetery

על מצבת רבי נחמן ז"ל חרתו בדברים קצרים את גדלו ותפארתו וסיפור חייו, וכתבו בזה"ל:
פה נטמן, רב מופלג גדול בתורה, נזר לעדתו ועטרה לביתו, הרב ר' נחמן ז"ל, ב"ר זלמן יהודה פאזין, נאסף ובא למנוחתו כבוד, ג' מנחם אב תרצ"ב, תנצב"ה 1885-1932

גם מציבת אמו של רבי נחמן פאזין, מרת שפריניא בת ר' דוב נמצא שם, כאמור היגרו הורי רבי נחמן לסט. פאול עוד טרם בא בנם הנה בשנת תרפ"א (כן עולה מרשימות אליס-איילנד). מרת שפריניא נפטרה לא הרבה אחרי הגירתם לארה"ב ממחרת יום הכיפורים, י"א תשרי תרפ"ב. בעלה ר' זלמן לייב עבר אז לגור בבית בתו ובעלה משפחת קאנערסקי כאשר אנו מוצאים בשנת תר"ץ.




2 תגובות:

  1. "בשנת תרע"ו... אז עלה רבי מרדכי גאלדבערג לעלות על כס זקנו אבי אמו כאב"ד זלאטיפאלי"
    "בלילה אור ליום ה' - ד' אדר ב' שנת תרע"ג נפטר הגאון רבי מרדכי"
    ???

    השבמחק
  2. ראה כאן ההשתלשלות:
    https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=23295&st=&pgnum=15

    השבמחק