יום רביעי, 10 בספטמבר 2014

הרב מאיר מארים מאגנעס מקאברין - ברוקלין, מזכיר המזרחי בארה"ב


רבי משה מאגנעס אב"ד פאהאסט ז"ל וצאצאיו



רבי משה היה  אחיו הגדול של רבי אברהם אהרן יודעלאוויטש זצ"ל בעמח"ס בית אב (תשובות אליו נמצאים בספרי שו"ת בית אב בה מכונה "אחי הגדול") שהם היה בני הרבנית שאשא, אחותו של הגאון רבי מאיר מארים שאפיט זצ"ל אב"ד קאברין ומחבר ספר הניר על הירושלמי (משום מה כותב רב"צ איינזשטאדט בספרו "דורות האחרונים" - ניו יארק ת"ש, שרבי משה מאגנעס היה בנו של רבי מאיר מארים מקאברין, אבל ככל הנראה טעה בזה וכמו שמצינו בספרי שו"ת בית אב) אח נוסף שלהם היה ר' זלמן טוביה גאלובאווסקי ז"ל שגם הוא כאחיו הגרא"א היגר לארה"ב ושימש כרב בניו זשורסי.


רבי משה מאגנעס שימש כרב בעיירות לונא וטוראוו ואח"כ עבר לעיר פאהוסט מחוז סלוצק. אחר פטירתו בן נ"ט שנה ביום ד' אב תרס"ה מילא את מקומו חתנו ר' יהושע ב"ר משה ארי' רובינשטיין, ולימים כשעבר ר' יהושע לקבל משרת הרבנות בעיר באקו (מערי הקוואקאז ברוסלאנד) אז שימש בנו של רבי משה מאגנעס, ר' שלמה צבי, כמו"ץ ורב העיר. לפי אייזנשטאט נשאר מרבי משה מאגנעס חיבור בכת"י בשם "מעשה רוקח" על ספר הרוקח שנמצא אצל בנו ר' שלמה צבי מאגנעס מפאהאסט.


ערכו של רבי משה מאגנעס מפאהאסט בספר "דורות האחרונים" ניו יארק ת"ש



ערכו של רבי יהושע רובינשטיין אב"ד פאהאסט ובאקו חתנו של ר"מ מאגנעס בספר אהלי שם - פינסק תרע"ב



ר' מאיר מארים מאגנעס אב"ד דק"ק עדת ישורון בברוקלין 


 בן נוסף של רבי משה מאגנעס היה ר' מאיר מארים מאגנעס, ר' מארים נולד לאביו בשנת תר"מ בעיר קאברין ונקרא על שמו של דודו-זקנו הגאון בעל ספר הניר, לימים נעשה תלמידו של הרי"י ריינעס בלידא וממנו הוסמך לרבנות, ושם נשפע להיכנס ולשתף פעולה עם ארגון ה'מזרחי'. כנראה מדברי דודו הגרא"א יודעלאוויטש בברכת השנה שפרסם ב'המצפה' בשנת תר"ע, עבר ר' מארים לשמש כשו"ב בעיר  האמבורג בגרמניה.


דודם הגדול של צאצאי רבי משה מאגנעס מפאהאסט מאחל להם ברכת השנה לקראת שנת תר"ע - הברכה נדפסה בירחון "המצפה" שי"ל בעת ששימש הגרא"א יודעלאוויטש כרב בעיר בעיאן בניו זשורסי מלפני עברו לעיר באסטאן. מהמודעה נראה שבעת ההוא בשנת תר"ע כבר עבר רבי יהושע רובינשטיין לעיר באקו, וגיסו ר' שלמה [צבי] מאגנעס מילא את מקומו כאב"ד פאהאסט ואמו הרבנית אשת רבי משה מאגנעס עדיין היתה בחייה. ולכאורה "ר' דוד מארים נ"י שו"ב בהמבורג" שנזכר תיכף אחריהם הוא ר' מאיר מארים שלנו שהיה גר אז בעיר האמבורג

לימים בשנת תרפ"ב (כן נרשם ברישומי האזרחיות שלו - ולא כמ"ש רב"צ א"ש בערכו) היגר לארה"ב והתיישב בברוקלין. בתחלת שנת תרפ"ז התקיימה ועידת המזרחי סניף ארה"ב בעיר הבירה וואשינגטאן די. סי ברשימה ארוכה בעיתונות ארה"ב עם פרטים מהאסיפה אנו מוצאים את הרב מאגנעס כמזכיר המזרחי, כמו"כ באותה שנה היה הרב מאגנעס בן שמונת הרבנים ששימשו כנציגי המזרחי מארה"ב בוועידה הכללית של המזרחי באירופה .



תעודת הגירה שקיבל ר' מארים מאגנעס לצורך רישומי אזרחיות בה נזכר יום הגיעו לנמל עליס-איילנד נאוועמבער 6, 1921


ברישומי הצבא משנת תרפ"ב נרשם אדריסתו 1291 איסטרן פארקוויי בברוקלין ומשיהו בשם "מאיר פרלוב" שגר ב661 ראלף עוו. יודע פרטים עליו


בשנת תרצ"ב נתקבל הרב מאגנעס לרב דקהל "עדת ישורון" בברוקלין, ניו יארק (ויינשטיין בהקדמת הספר 'מעט מים' כותב שהביהכנ"ס היתה בפינת טשורטש עוו. ואיסטערן פארקוויי בברוקלין למעשה אין פינה כזו בברוקלין, ואולי הכוונה לטשורטש עוו. פינת אוישען פארקוויי באיזור פלטבוש בברוקלין, מקום בה שוכנת כהיום בנין הישיבה "שערי תורה - אבל מרשימת בתי כנסיות ובתי מדרשות שנעזבו בברוקלין עולה שמדובר בביהכנ"ס שהתקיימה על האדרעס 1403 איסטערן פארקוויי בשכונת בראנזוויל שבברקולין, שלדאבונינו הבנין עדיין קיימת על תלה אבל משמשת כהיום כבית תיפלה רח"ל) והיה גם חבר בארגון הנכבד "אגודת הרבנים" עד לפטירתו ביום ט' אדר ב' שנת תש"ח (הפרדס - רשימת הרבנים חברי אגוה"ר שנפטרו בשנה ההוא).

בשנת תשע"א הדפיס ר' חיים ויינשטיין מארצה"ק ספר "מעט מים" מחידושי תורתו של ר' מאיר מארים מאגנעס ז"ל, בהקדמה קצרה כותב ויינשטיין שיוזמת ההוצאה לאור היתה ע"י הרבנית דינה שקאפ אלמנת הגאון רבי אברהם שקאפ ז"ל (נכד הגרש"ש בעל שערי ישר) שהיא היתה נכדת "אחיה של הרבנית מאגנעס" אבל אינו מוסר פרטים על הרב מאגנעס או הרבנית, ומי היה אחיה, זקנה של הרבנית שקאפ.

כמו כן כותב ויינשטיין שהרב מאגנעס שימש כאב"ד פראנקפורט דמיין מלפני הגירתו לארה"ב, דבר שכמובן אין לו שחר, רבנות העיר פפד"מ מפורסמת היא למדי ואולי שימש בה הרב מאגנעס כאב"ד היה בוודאי פקיע שמיה, אלא ששמע השומע וטעה בין האמבורג לפראנקפורט ובין שו"ב לאב"ד.

ולהשלמת המאמר מוסר ר' חיים ויינשטיין שם, שלהרב והרבנית מאגנעס היו ד' צאצאים, הבנים; יעקב ומשה מאגנעס, והבנות; אסתר סעמיואלס ורחל סובל, אבל אינו מוסיף מידע על קיומם ועל צאצאיהם עד לדורותינו.


הקדמת ספר "מעט מים" לרמ"מ מאגנעס ז"ל - ירושלים תשע"א - עם פרטים קצרים לתולדות הרב שנשכח זכרו

8 תגובות:

  1. Beautiful blog. I love the history.
    Your new color scheme is very difficult to read on a mobile device. It is almost all black. Keep on posting!

    השבמחק
  2. ייש"כ לבעל הבלוג, עלה והצלח!

    האם יש תחת-ידכם איזה דברים מעניינים בקשר לקהילות באפסטייט נ.י. (הכוונה לאלבאני והגלילות)? זה קרוב מאד ללבי שיש לי קרובים משם

    השבמחק
  3. Hi Harry,
    I changed the Mobile color scheme, hope it is better now. Thanks for your kind words.

    AP Yid,
    יש לנו מעט מידע על רא"י הורוויץ מאלבאני, אולי יוכל כבודו להמציא לנו הפרטים והאישים עליהם מחפש מידע, ונהיה שמחים לעזור ולמצוא פתרונים לבעיותיו

    בברכת שנה טובה וכט"ס

    הק' י.ד מיללער

    השבמחק
  4. ייש"כ הרב מיללער,

    אינני רואה האימייל שאוכל להתקשר אליכם דרכה. התוכלו נא להעלותו כאן?
    ותודה רבה מראש

    השבמחק
  5. כבוד הרב,

    תתקשר על האימייל של המורשת moreshesamerica@gmail.com

    בהצלחה

    השבמחק
  6. מאמר (באידיש) של הרב מאגנעס בספר היובל של המזרחי בארה"ב - ניו יארק תרצ"ו:

    https://archive.org/stream/nybc204968#page/183/mode/2up

    השבמחק
  7. האם יש קשר בין הרב מאגנעס הנ"ל לרב יחיאל דוד מאגנעס (חמיו של הגרא"ח צימרמן)?

    השבמחק
  8. עדיין לא מצאנו קשר ביניהם

    השבמחק