יום שישי, 12 בספטמבר 2014

ישיבת רבנו יצחק אלחנן - ראשי הישיבה והרמי"ם - 1

 ישיבת רבנו יצחק אלחנן - ראשי הישיבה והרמי"ם - 1



אם כותבים על "חכמי אמעריקא" או על ה”מורשת” הרוחני שרבני ארה"ב הנחילו ברבות השנים לצאצאיהם וביותר לתלמידיהם, אי אפשר לנו להתעלם מההיסטוריה העשירה של הישיבה המפורסמת בשמה "ישיבת רבנו יצחק אלחנן", או בשמה הלועזי The Rabbi Isaac Elchanan Theological Seminary שפתחה את דלתותיה לתלמידים בשנת תרמ"ז ולמס' 1887, ועד היום משמשת כישיבה גדולה ובימ"ד עליון לבחורים ממגזר האורטדוקס-מודרני בארה"ב, ובצידו פועל האוניבירסיטיה הנודעת בשמה Yeshiva University.



תמונת בנין הישיבה "ישיבת רבנו יצחק אלחנן" בניו יארק  שהתפרסמה בהעיתונים ביום המחרת אחר חנוכת הבית בשנת תרפ"ח

מאז ייסוד הישיבה במאה הקודמת ועד לתקופת מלחמה"ע השניה, כשנפתחו ישיבות כמו ביהמ"ד גבוה בלעיקוואוד ע"י הגאון רבי אהרן קאטלער זצ"ל ועוד, שימשו בישיבת רי"א רמי"ם ומרביצי תורה גבוהי קומה מהשורה הראשונה של ראשי הישיבות באותן הימים, שבאו לישיבת רי"א מארצות שונות, והרביצו תורה למאות תלמידים שנסמכו על ידיהם לרבנים ויושבים על מדין עד היום הזה, ביניהם כמה מחשובי הציבור החרדי שלמדו ונתחנכו בישיבת רי"א בימי קדם.

יש הרבה להאריך בכלל ופרט על ראשי הישיבה ורמי"ה, ביניהם הרבה שכמעט ונאבד זכרם כיום הזה, ותקוותנו לעסוק בזה עד שידינו מגעת.

נתחיל את סידרת הרשימות על אודות הישיבה וחכמיה, בשתי תמונות שעפ"י השערתינו צולמו בין שנות תרצ"ה-תש"ה, שמצאנו בווידאו בשם The RIETS Story 





בתמונה הזה רואים את הגאון רבי משה סאלאוויציק זצ"ל בנו של הגר"ח מבריסק שהוזמן בשנת תרפ"ט, ע"י הרב דר. דוב (ברנדרד) רבל, נשיא הישיבה בשעתו, לשמש כראש הישיבה הראשי של רי"א, משרה שנשא עד לפטירתו בשנת תש"א.

 בהתמונה נראה גם נראה הרב דר. רבל - ונבקש מהקוראים לסייע בזיהוי שאר הרבנים



בתמונה השניה רואים במרכז את הגאון רבי משה שאצקס מלומזה זצ"ל, רבי משה היגר לארצה"ב בשנת תש"א ומילא את מקום הגר"מ סאלאווייציק כראש הישיבה ביחד עם בנו של הגר"מ, הלא הוא הגאון הנודע בשערים ומפורסם בכינויו "דער רב" והוא הג"ר יוסף דוב סאלאוויציק ז"ל מבאסטאן שגם הוא נראה במרכז התמונה בצמוד להלומז'ה רב הגר"מ שצקס.


הגאונים שנזכרו לעיל הם די מפורסמים ותולדותם כתובים ופזורים בין תולדות רבני ארצה"ב, אבל פה נייחד את הדיבור על גאון גאליצאי בהתמונה השניה, והוא הגאון הנפלא רבי שמואל שמעלקא גערשטנפעלד זצ"ל שנראה יושב הראשון מימין התמונה.

רבי שמואל שמעלקא גערשטנפעלד מראווא-רוסקא - ר"מ בישיבת רי"א בניו יארק

ר' שמואל שמעלקא ב"ר ברוך גערשטנפעלד, נולד בשנת תרל"ד בעיר ראווא-רוסקא, בה למד אצל הגאון בעל דרך המלך, בשנות תר"ס נתקבל לרב בענגלאנד, ונהיה חבר לרבנות הראשות של גרויס-בריטאניע, שם היה נחשב למומחה גדול ושימש כראב"ד בעניני אישות.


בשנת תרע"ו נקרא לכהן כר"מ בישיבת רי"א בניו יארק, אז היגר לארה"ב והתיישב בברוקלין והיה רב דק"ק שומר שבת. רבי שמעלקא היה גאון עצום, וכתב עשרות מאמרים וחידו"ת שראו אור בקובצים וירחונים שונים כמו; הפרדס, המאור, המאסף, הדני, בית יצחק, ועוד.

הרש"ש גערשטנפעלד נפטר ביום כ' סיון בשנת תשי"ח בגיל 85  וארונו הועלתה לארץ ישראל. בנו נורמן גרסנטפלד היה רב רפורמי ואנטי-ציוני מוצהר בוואשינגטון הבירה (ראביי גרסטנפלד מוואשינגטאן מת בשנת תשכ"ח ואת מקומו בוואשינגטאן מילא בנו של ידיד אביו, דר. יושע הברמאן בן הגאון רבי מרדכי ארי' האבערמאן מבראנזוויל - יליד ראווא-רוסקא - עליו בבוא מועד אי"ה) מלבד בנו נורמן הנ"ל היה לו לרבי שמעלקא ב' בנים נוספים.

והנה תמונה מדהימה מרבי שמואל גערשטנפעלד ז"ל בישיבת רי"א, הגר"ש נראה יושב מימין בין בחורי הישיבה ומקשיב לדברי ידידו ורעו הגריד"ס שעומד (מימין התמונה) ומוסר שיעור, על פני התלמידים נראה דבדיחה דעתיהו, מן הסתם כתגובה לשיחותיו הנעימות של הריד"ס שהיו כדרכו מתובלים בדברי הומור וצחות הלשון.



יהא זכרו ברוך







9 תגובות:

  1. לגבי זיהוי של רבנים בתמונה הראשונה: הרב שרואים מאחורי הרב רבל (עם משקפיים עגולות) הוא סבא-רבא שלי, הרב משה אהרן פאלייעוו, תלמיד של הרב איסר זלמן בסלוצק ומחברם של ארבעה ספרים.

    לגבי שאר הרבנים, לא זכור לי במפורש אבל התמונה די ידועה בין אלו שמכירים ההיסטוריה של ישיבת רבינו יצחק אלחנן.

    עוד דבר: למה כתבתם "ז"ל" על הרב י.ד. סולובייציק, בשונה מכל האחרים שכונו "זצ"ל"? צריך להיות אחיד - או ז"ל אצל כולם או זצ"ל.

    השבמחק
  2. תודה רבה כבוד הרב ד.ר. על הזיהוי. הסבא רבא שלכם ראוי תמאמר מיוחד, ספריו מלאים מזן אל זן ומפיקים נוגה, אולי בהמשך הזמן נעלה את זכרונו, ובאם יש באמתחותיכם דבר או חצי דבר עליו, נא שלא ימנע טוב מבעליו.

    ובדרך אגב, איפה נטמן הרמ"א פאלייעוו?

    לא מצאנו עדיין זיהוי מדויק על שאר הרבנים בהתמונה, כעת אנו עורכים מאמר על רב נוסף שבתמונה והוא הגרא"י זעלמענאוויטש שנראה בשתי התמונות, בתמונה עם הגרמ"ס הוא הדמות הבולט בין רבי משה ובין הרב רבל והרמ"א פאלייעוו, ובתמונה השניה הוא יושב אחרי הגריד"ס זצ"ל

    (לא היתה כוונה מיוחדת בהתואר, וגדול מרבן שמו של הגריד"ס דלא צריך לא לדידי ולא לדכוותי)

    השבמחק
  3. הרב הישיש והצנום בשתי התמונות מזכיר לי תמונת המשגיח בישיבה רי"ל (שכחתי שם משפחה שלו כרגע)

    השבמחק
  4. כן אבל זה סתם ניחוש בעלמא

    השבמחק
  5. דרך אגב, האם בדקת בין כרכי ה'מתמיד' הנמצאים ברשת? מסתמא יש שם קצת חומר ביני שיטי על רבני ישיבת רי"א

    השבמחק
  6. כבוד הרב מיימון,
    גם אני חשבתי לתומי שהרב הזקן הוא רבי יהודא ווייל משגיח ישיבת רי"א אבל לא מצאתי עדיין לזה סימוכין.

    קובצי "מתמיד" אכן זמינים ברשת במאגר "ארכיוו.ארג" אבל אין שם תמונות מראשי הישיבה ומרביצי התורה, הקובץ היתה מיועד להמורים ופרופסרים ובוגרי האוניבירסטה, ראה לדוגמא קובץ מתמיד של שנת תרפ"ט:

    https://archive.org/details/masmid1929

    אדרבא, אם תוכל לוודא את ההשערה על תמונת הרב ווייל נהי' לך אסיר תודה

    בברכת שנה טובה ומבורכת
    י.ד. מיללער

    השבמחק
  7. You may be interested to know that the tall man in the second picture on the right side, standing behind Rav Gerstenfeld, is Harav Hagaon Yosef Weiss Shlit"a.
    http://www.yutorah.org/Rabbi_Joseph_Weiss

    השבמחק
  8. אני הוצאתי עכשיו את ספר פסקי הגר"א של רצ"ה למפרט אביו של ר' נחמיה למפרט א' כתב לי שר' נחמיה היה ממיסדי ישיבת ר' יצחק אלחנן מי שיודע פרטים על צאצאיו ומשפחתו אודה לו אם יוכל להודיעני. תודה רבה יעקב זלושינסקי ירושלים 0586638871

    השבמחק