יום שלישי, 30 בספטמבר 2014

גלגולה של תמונה - האירוע, התאריך והמיקום הכל שגוי....


תמונה מדהימה ובהירה בה נראים רבני ארה"ב במאה הקודמת, ואישי הציבור, אבל מי המה הרבנים בהתמונה, על מה ולמה התכנסו, איפה התקיימה הכינוס ומתי צילמה?

נתחיל עם המידע של ארכיווני "ג'ואיש דיטראוט" באתר פליקר, מדובר במאגר ארכיוו היהודי של העיר דיטראוט פלך מישיגן ארה"ב, כנראה שהתמונה המקורית שנדפסה בכמה ספרים אח"כ נמצאת באוסף הארכיוו שלהם, וכך כותבים שם לזהות את האירוע והמשתתפים:

First National Meeting of American Orthodox Rabbis ca 1920

Meeting held at Congregation Shaarey Zedek, Brush and Willis. Rabbis pictured on steps of synagogue. The meeting was convented byRabbi Judah Levin.
Bottom row eighth from left: Rabbi Meyer Berlin, president of American Mizrachi, tenth: Rabbi Aaron Shinsky; eleventh:Rabbi Judah Leib Levin twelfth:Rabbi Abraham Hershman; fourteenth: Rabbi Ezekiel Aishiskin. Third row, far right: Abba Keiden fourth row, third from right: Max Jacob ( courtesy Archives of Congregation Shaarrey Zedek )

ובתרגום חפשי: לפי דבריהם מדובר בוועידה וכינוס רבנים ארטודוקסים, ראשונה במינה, סביבות שנת תר"פ שהתקיימה בעיר דיטראוט בביהכנ"ס שערי צדק שנמצאת ברחוב "בראש" פינת "וויליס", והרבנים המשתתפים צילמו על מדרגות הביהכנ"ס מבחוץ.

הם גם יודעים לספר שהאסיפה התנהלה בראשות הרב ר' יהודה לייב לעווין אב"ד בדיטראוט, שאכן נראה בהתמונה (שלישי מימין בשורת היושבים). מלבד הרב לעווין מזהים שם בין הרבנים את הרב מאיר ברלין (בר-אילן) בנו של הנצי"ב מוואלאזשין זצ"ל שהיה גר בארה"ב  (ששי מימין ), הרב אהרן מרדכי הלוי אשינסקי (רביעי מימין - בצדו של הרב לעווין) הרב אברהם הערשמאן (שני מימין) והרב יחזקאל איישישקין מדיטראוט (ראשון מימין).

התמונה הנ"ל נדפסה גם הוא בהספר Jewish Detroit:  By Irwin J. Cohen וגם שם נאמר שהתמונה צילמה בדיטראוט על מדריגת ביהכנ"ס שערי צדק אבל לצערינו לא הוסיפו לזהות את הרבנים שבתמונה, רק זו שגם ר' יוסף תאומים מדיטראוט נראה בהתמונה מלפני הרב איישישקין, אבל קשה היה לזהות על מי הכוונה שהרי הרב איישישקין נראה כהראשון מימין התמונה, אז מי הוא הרב תאומים?



אין שמחה כהתרת הספיקות - עכשיו זכינו לגלות פרטים מדויקים אודות התמונה, האירוע ומיקומה, ואולי נוכל גם לזהות עיד"ז יתר הרבנים או לכה"פ חלקם ע"י הפרטים החדשים.

מדובר עוה"פ במציאה על אתר ארכיוו.ארג שכידוע לכל באי צל המורשת נמצא שם אוצר בלתי נדלה, אסיפות שונות של ספריות כלליות ופרטיות, ואוסף של כתבי-יד וספרים נדירים בלתי מצוים. בין השאר מצאנו קובץ היובל "מזרחי" שיצא לאור בניו יורק שנת תרצ"ו לרגל מלואות 25 שנה לקיומה של הסתדרות ה'מזרחי' בארצות הברית.


בין השאר מופיע שם מאמרים בלה"ק, באידיש ובאנגלית מרבנים ואנשי השם מנהיגי המזרחי בארה"ב ובעולם, חלקם עם תמונות כותבי המאמרים כמו הרב י.ל. פישמן (מימון) או הרב זאב גולד ודומיהם, כמו"כ נמצא שם תמונות מראשי תנועת המזרחי בארה"ב בכ"ה שנותיה הראשונים.

בדף 18 נדפס כרוז של ראשי המזרחי משנת תרע"ד ובה מזמינים את כל חברי המזרחי ליקח חבל בהועידה הראשונה של המזרחי בארה"ב שיתקיים בימים ד' - ח' אייר תרע"ד בעיר סינסינטי, אהייאו,  עם פרטים למטרת האסיפה והדברים שידונו בה, על הכרוז חתום הרב ר' דוב בער (דובער) אברמאוויץ שהיה אב"ד בעיר סט. לואיס בימים ההם (על הגאון הזה ופעולתו באמעריקא בתקופות ומקומות שונות נאריך בפוסט נפרד - עוד חזון למועד) בתואר "נשיא" ואתו עמו הרב א. ש. ברודא בתור "יושב ראש ועד הפועל" והרב ארי' לייב געלמאן כמזכיר (גלמן שימש אח"כ כנשיא המזרחי באמריקה כנראה מספר היובל)



עם הכרוז נדפסה גם תמונה מהועידה, ונראה בעליל שזו אכן אותה התמונה שהבאנו לעיל! ולפי"ז מדובר בתמונה שצילמה בסינסינטי לא בדיטראוט, בשנת תרע"ד ולא ב'תר"פ ואכן היתה אסיפת רבנים ארטודוקסים אבל יתר מזה סיבת האסיפה היתה כינוס המזרחי הראשונה באמעריקא! ובתמונה נראים צירי-הועידה מעיירות שונות.


בתמונה הזה נוסף לנו דמות מימין התמונה, שככל הנראה הוא הוא הרב יוסף תאומים מדיטראוט שנזכר בספרו של קאהן שהובא לעיל, וגם נוכל לזהות עכשיו את הרב הזקן שיושב במרכז התמונה לידו של הר"מ ברלין - והוא רבי דוב בער אבראמאוויץ ז"ל נשיא המזרחי.


הרב רבי דובער אבראמאוויץ ז"ל אב"ד סט. לואיס ואחריו רב בק"ק משכן ישראל - סובאלק בניו יורק נשיא המזרחי ד'אמעריקא בשנת תרע"ד

גם נוכל לזהות את הרב שיושב שלישי משמאל כהרב יעקב לעווינסאן ז"ל מראשי המזרחי שגם תמונתו מופיעה בקובץ ההוא ומי שבהמשך הימים שימש כנשיא המזרחי באמעריקא משנת תרפ"ו עד תרפ"ח (תשוח"ח להמגיב על הזיהוי המדויק)


כמו כן נוכל לזהות את הרב ר' אפרים עפשטיין ז"ל משיקאגו מראשי המזרחי באמעריקא כמי שיושב מצדו השני של הרב אבראמאוויץ.


אולי יש מישהו שיוכל לזהות שאר הדמיות בהכינוס ע"י הגילוי? נחכה להשתתפותכם!

12 תגובות:

  1. חן חן על הכתבה המרתקת!
    היושב בצד שמאל שלישי מהסוף הוא בטח הרב יעקב לווינסון שתמונתו נמצאת בחוברת שהבאת.
    https://archive.org/stream/nybc204968#page/23/mode/2up.
    קברו נמצא כאן http://kevarim.com/rabbi-yaakov-levinson/.

    השבמחק
  2. כנראה שהנך צודק מר. קוריאס, אעדכן את המאמר.

    האם נוכל לשער הרב בצד הימין של הר"מ ברלין הוא רמ"ש זילבר ממינואפוליס? הנה תמונה ממנו:
    https://www.flickr.com/photos/jhsum-commons/4418752067/in/photolist-7JteuK-7JxbbN-8YtwBi-8YwwgA-7Jtg3t-7oehKJ-7oehDy-7JxbTw-8YtsZH-8YwrtJ-8Ywwpq-8YtoZz-8YwrBq-8YtoCZ-8YwrdS-8YwuYQ-8YwuRu-8YtoKR-8YwzrG-8YwzzA

    השבמחק
  3. נראה שרב אברהם אהרן יודעלאוויטש ז"ל יושב משמאל לרב ברלין
    משה אסקוט

    השבמחק
  4. משה,
    זה הרב אבראמאוויץ

    השבמחק
  5. ומסתמא הרב זאב גולד יושב מימין לרב יעקב לעווינסאן
    משה

    השבמחק
  6. תודה רבה ר' משה, ועכשיו שזכינו למכתבו של הר"מ ברלין, נוכל אולי לזהות עוד רבנים, לפי האמור צריכים לזהות אלו הרבנים; הרב ר' אבא שבתי שאפפער מבאלטימאר (לדעתינו הוא הוא הרב המבוגר ליד ר' אפרים עפשטיין חמישמי משמאל) , הרב יצחק משה זילבערמאן מטאלידא, הרב נחמן צבי עבין מקליוולנד, והרב שאול זילבער משיקאגא.

    מלבד הרבנים שכבר זיהו; ברלין, אבראמאוויץ, עפשטיין, גאלד, לעווין, איישישקין, אשינסקי, ולעווינסאן. אם נחשוב כל השמות ביחד למדנו שמות של כל הרבנים היושבים ראשונה.

    השבמחק
  7. לפענ"ד:

    הרב נחמן צבי עבין יושב מימין לרב שאפפער
    ועיין כאן:
    https://plus.google.com/photos/108906786730490821956/albums/5579387838939529841/5579389205325031842?pid=5579389205325031842&oid=108906786730490821956

    ורב שאול זילבער יושב משמאל לרב לעווינסאן
    ועיין כאן:
    http://www.auctiva.com/hostedimages/showimage.aspx?gid=664230&image=581781326&images=581781275,581781290,581781312,581781326,581781339,581781354&formats=0,0,0,0,0,0&format=0
    וכאן:
    http://www.library.eiu.edu/artarch/displayDetailArt.asp?Photo=49A10447_9132.jpg&ArtID=10447

    משה

    השבמחק
  8. אז הרב הזקן ונשוא פנים ליד הר"מ ברלין הוא ר' יצחק מזה זילברמאן מטאלידא? יש תמונה ממנו?

    השבמחק
  9. ראוי לציין כי הרב עפשטיין היה אחיו של ראש ישיבת חברון הגרמ"מ

    השבמחק
  10. ןאולי הרב הערשמאן לא השתתף בהוועידה בכלל או שאינו יושב בושרה הראשונה - בכל אופן תודה רבה על כל האדיבות ונדיבות הלב ר' משה - תזכה לגמח"ט ולשנה טובה ומברוכת - מינן ומינכון תסיים שמעתתא

    השבמחק
  11. לכב' רי"ד מילר או לכל מאן דבעי שיכל לעזור,
    שלום רב! האם מוכר לך רב מדטרויט בשם הרב צבי הירש הלוי הורוויץ שקיבל אגרת הסכמה מהרב קוק משנת תרפ"ה? אודה לך אם תוכל לשלוח לי מידע עליו לכתובת: beit.harav.arishvat@gmail.com
    תודה רבה!

    השבמחק
  12. יש לי את קובץ היובל ותקופה ארוכה חיפשתי עותק איכותי יותר של הצילום
    סבי ז"ל מופיע בשורה השלישית מעל הרב ברלין

    השבמחק